Gebit lijdt onder eigen risico

Set of dentist equipment - Medical equipment

Een man uit Dordrecht leefde meerdere jaren op straat. Hij had geen ziektekostenverzekering en kon dus meer niet naar de tandarts. Later kreeg hij een baan bij de afvalverwerking en sloot hij een basisverzekering af. Toch moest hij nog steeds de pijn in zijn gebit dragen. Meneer miste twee voortanden, had gaatjes en er moest een kies getrokken worden. Hierdoor was hij beperkt om fatsoenlijk te kunnen eten. Intussen had hij een basisverzekering af kunnen sluiten. Maar het eigen risico vormde een te groot probleem. Dit bedrag kon hij niet opbrengen.

De hulpvraag om een tandarts te laten kijken naar dit gebit bereikte ons via de begeleider van het Leger des Heils. Stichting ANDERS legde een huisbezoek af bij deze man met chronische tandpijn. Gelukkig bood een tandarts uit ons netwerk aan om meneer te helpen.

Maatwerk in Mond
Er volgden meerdere afspraken bij deze tandarts. Eerst werden er foto’s gemaakt gevolgd door een plan van aanpak. Later werd het gebit grondig schoongemaakt. De gaatjes werden gevuld en de kies werd getrokken. De kroon op dit werk was het plaatsen van een plaatje met tanden en kiezen. De tandarts liet ons weten dat hij deze patiënt steeds heel beleefd vond in het contact. Meneer mag later nog eens langskomen bij deze tandarts in verband met mogelijke drukplekken van het plaatje.

Blij en pijnvrij
De hulpvrager had geen tand- en hoofdpijn meer bovendien voelde hij zich nu representatiever in de maatschappij. Meneer is enthousiast om zich de komende tijd  in te zetten als iemand gaat verhuizen. Hij is nu lichamelijk in orde dus vindt hij het leuk om op die manier zijn Pay It Forward in te mogen vullen.

Afsluitend kunnen we stellen dat deze hulpvrager kon kiezen of delen. Niets doen of aan de bel trekken. Vervolgens zette Stichting ANDERS haar tanden in dit pijnlijke probleem. De betrokken tandarts was wel een tijdje zoet met al deze handelingen. Natuurlijk ook weer niet te zoet want dit zou immers niet goed zijn voor het gebit van meneer!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Heb je een tip voor bijvoorbeeld een tandarts die je met ons wilt delen? Graag! Dat kan hier: https://stichtinganders.nl/tip/

Op 11 september organiseren wij een inspirerend seminar met Omdenken!
Wil jij er ook bij zijn en door je aanwezigheid het werk van ANDERS ondersteunen?
Klik hier voor tickets en meer informatie