Fietsend de toekomst tegemoet

Een jonge moeder met haar baby woonde tijdelijk bij het Leger des Heils in onze regio. Het is erg fijn dat zij nu over een nieuwe woning beschikt. Binnen ziet  alles er netjes uit. Dit was allemaal mogelijk doordat de Sociale Dienst haar een lening voor inboedel en huisraad verstrekte. Natuurlijk moet dit later terug betaald worden. Mevrouw beschikt over een goede wilskracht en doorzettingsvermogen. Zij rondde haar opleiding ‘persoonlijk begeleider’ succesvol af. Er lopen constant sollicitaties maar het is moeilijk om aan een baan te komen door gebrek aan ervaring en mobiliteit. Ze had vroeger een auto maar intussen niet meer. Schulden en privéproblemen liggen hier aan ten grondslag. Voldoende geld voor het openbaar vervoer ontbreekt.

De essentie van mobiliteit

Kort samengevat luidde de hulpvraag; ‘Een fiets met een kinderzitje voorop om weer mobiel te zijn’. Dit verzoek bereikte Stichting ANDERS via het Leger des Heils. Onze stichting interpreteerde dit als een passende hulpvraag. Immers is bewegingsvrijheid een noodzaak voor deze ambitieuze mamma met baby zonder vervoersmiddelen. Zodoende kunnen zij dan samen naar Opnieuw & Co om betaalbare spullen voor in huis te kopen. Een huisbezoeker ging bij mevrouw langs.

Geven maakt rijk

Vervolgens werd partner Voogt Tweewielers uit Papendrecht benaderd. Wouter Voogt gaf direct aan zijn best te gaan doen. Na enige begrijpelijke vertraging door de feestdagen kon mevrouw vorige week haar fiets ophalen bij Voogt Tweewielers. Zij was erg in haar nopjes met haar mooie damesfiets met kinderzitje en windscherm. Fotovrijwilliger Joost Bastiaans was ter plaatse en schoot treffende plaatjes. Wouter Voogt leefde erg mee en beaamde: “Geven maakt rijk”. Deze drukbezette fietsenmaker was blij dat er weer iemand met een lach op het gezicht zijn fietsenwinkel verliet.

Naar een Pay It Forward wordt gekeken. Mevrouw doet heel graag iets terug. Nu kan zij samen met dochterlief op haar rijwiel weg om boodschappen te doen. En hopelijk in de toekomst naar haar werk fietsen. Ook deze keer is er weer een mooie brug geslagen tussen een hulpbehoevende en een sociaal betrokken ondernemer.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

De foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt door onze fotovrijwilliger Joost Bastiaans

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!