Fiets uit onverwachte hoek

Soms is het kiezen tussen twee kwaden. Knappen we iemands oude fiets op, die vaak z’n beste tijd wel heeft gehad, of bied je geen oplossing als partners niets op voorraad hebben. In de situatie van deze man kozen we voor optie 1: reparatie. Echter in dit geval hadden we, of eigenlijk vooral het gezin, pech en ging die fiets toch weer kapot. Reparatie was nu ook niet meer mogelijk dus de hulpvraag kwam weer open te staan, toch maar weer op zoek naar een fiets.

Kleurplaat
Meneer woont alleen in Sliedrecht en leert Nederlands als tweede taal bij een taalcoach. Hij is vader van drie kinderen die in de weekenden bij hem verblijven. De fiets wordt zowel door hem als zijn kinderen gebruikt en dit maakt reizen maar ook bijvoorbeeld het meesjouwen van boodschappen een stuk eenvoudiger. Financieel heeft hij geen mogelijkheden om bij te dragen. Als ik op de bank om me heen kijk in de woning valt het me op hoe schoon en opgeruimd alles is. Tegelijk zie ik dat er gelukkig een basis inrichting aanwezig is maar geen extra’s, niets op de tafel of in de vensterbank. Het enige wat de kamer aan gezelligheid heeft zijn de kleurplaten die ophangen, gemaakt door zijn kinderen.

Onverwachte hoek
Op de Maatschappelijke Beursvloer afgelopen november raakte ik aan de praat met een medewerker van het bedrijf Chemours. Hier volgde een afspraak op waarna we in gesprek zijn gegaan over mogelijke inzet vanuit hun onderneming voor kwetsbare mensen in de Drechtsteden. Genoemd werd inzet van mankracht maar ook kwamen hun bedrijfsfietsen ter sprake. Door de grootte van het terrein waarop zij werken verplaatsen medewerkers zich regelmatig per fiets. Deze worden weleens vervangen en die zouden ze met liefde beschikbaar stellen voor onze doelgroep en voor deze man. Onverwacht want om eerlijk te zijn waren fietsen wel het laatste waar we aan dachten toen we het gesprek begonnen.

Tot aan de voordeur
De mobiele fietsenmaker Fietsservicetotaal , die zij invliegen voor het onderhoud van hun fietsen, heeft de fiets opgeknapt. Ze waren zo enthousiast dat de fiets zelfs bij Meneer thuis is bezorgd. Meneer is dankbaar voor de betrokkenheid en bereidheid van deze ondernemer. Of hij op de foto wil om hen te bedanken? Natuurlijk!

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.

Wist jij dat je tegenwoordig ook je verjaardag ANDERS kunt vieren?
Meld jezelf aan en zet rond je verjaardag iemand in kwetsbare omstandigheden in het zonnetje!
Klik hier om ook jouw verjaardag ANDERS te vieren!