Fiets met kinderzitje uit onverwachte hoek

Young man cycling on the  bicycle path

Een gezin met twee kinderen woont in Sliedrecht. De ouders hebben een zoontje van vijf jaar en dochtertje van zes maanden. Vader spreekt nog gebrekkig Nederlands. Hij was drukker in Syrië maar in Nederland lukt het hem niet om in dit vakgebied werk te vinden. Het is dan ook goed dat meneer regelmatig vrijwilligerswerk bij ouderen doet. De wat verder afgelegen adressen bezoekt hij op de fiets. Men heeft geen auto. Ook gebruikt hij zijn fiets om boodschappen te doen bij een Arabische winkel in Dordrecht. Af en toe nam hij ook wel eens de trein maar dit werd al snel te duur. Kortom meneer kan gewoon niet zonder fiets.

Helaas wachtte hem onlangs een onaangename verrassing omdat zijn fiets was gestolen. Meneer had geen geld voor een andere fiets. Hij zocht tevergeefs op de weggeefhoek van Facebook. Een zoektocht in zijn eigen, voornamelijk Syrische, netwerk leverde ook niets op. Vervolgens belde deze man zelf met Stichting ANDERS met de volgende hulpvraag: ‘Ik heb een fiets met een kinderzitje nodig’.

Alles draait om contacten
En toen gebeurde er iets bijzonders, Stichting ANDERS benaderde geen fietsenwinkel maar een partner uit een heel andere branche. Tijdens contact met dit online advertentiebureau uit de regio bleek dat men privé een fiets met kinderzitje over had. Deze prachtige witte fiets werd met plezier aan meneer geschonken. Deze vader was heel blij en kon zijn geluk niet op. Hij pakte de bus naar deze partner in een andere plaats om de fiets op te halen. Na enig zoeken wist hij het bedrijf te vinden. Als dank nam hij een doosje perziken mee.

Mooie match
Naar een geschikte Pay It Forward wordt nog gekeken. Eerst moet hier nog extra uitleg aan meneer over worden gegeven. Eindelijk kan deze papa nu veilig met zijn kinderen op de fiets stappen. Onverwachte verbindingen kwamen tot stand. Een online bedrijf dat een offline schenking doet. En…een doosje perziken voor een fiets! Zo ontstond een mooie match.

Bovenstaand een foto van de fiets voor meneer.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Op 11 september organiseren wij een inspirerend seminar met Omdenken!
Wil jij er ook bij zijn en door je aanwezigheid het werk van ANDERS ondersteunen?
Klik hier voor tickets en meer informatie