Familie lijdt onder verstopte leidingen

Een gezin uit de regio woont met meerdere kinderen in een verwaarloosd huis. De woning wordt geteisterd door vochtproblemen. In de kamer van de dochter komt zelfs het behang van de muur. Schimmel ontsiert de muren. En tot overmaat van ramp, als de wasmachine aanstaat dan spoelt het afvoerwater in de badkuip.

Vader werkt fulltime en soms nog meer om deze koopwoning te kunnen betalen . Moeder neemt de zorg voor de kinderen voor haar rekening. Men zag in dat het zo niet langer kon. Er werd een loodgieter ingeschakeld om de situatie te bekijken. Zijn advies was ronduit alarmerend want alle waterleidingen moesten vervangen worden. Let wel door het hele huis van de zolder tot de kelder! Een zware financiële tegenvaller dus. Dit was erg kostbaar en niet op te brengen door dit gezin.

Vervang a.u.b. onze waterleidingen
De hulpvraag om alle leidingen te vervangen kwam bij Stichting ANDERS in het vizier via de begeleidster van Centrum voor Jeugd en Gezin. Caroline van Dijke, coördinator bij Stichting ANDERS ging op huisbezoek en snapte meteen dat deze hulpvraag absoluut gegrond was. Deze familie kon zo niet verder leven. In eerste instantie belde Caroline met Installatiebureau Kon uit Hardinxveld – Giessendam om te vragen of deze partner eens een kijkje kon nemen om een reële inschatting van de werkzaamheden te maken. Dit zou gelijk een goede second opinion zijn na de inschatting van het vorige loodgietersbezoek.

Zo kan het ook
Gert-Jan Kon ging bij het gezin langs samen met de begeleidster van CJG. Hij was erg onder de indruk over wat hij aantrof. Gert-Jan reageerde vol medeleven en was geschrokken over deze heftige verwaarlozing. Hij raakte zo betrokken dat hij gelijk deze natte klus wilde oppakken. Er was echter een meevaller want hij stelde vast dat de leidingen niet vervangen hoefden te worden. Maar wel alles schoonmaken aan de binnenkant en goed vastzetten.

Een monteur van Installatiebureau Kon pakte flink aan. Het was bijna een dag werk. De leidingen moesten worden doorgezaagd om de binnenkant schoon te kunnen maken. Tenslotte heeft de monteur alles gecontroleerd zodat het water weer zonder problemen aangezet kon worden. Bij het nabellen hoorden we dat het wassen weer goed gaat. Er kan weer zonder problemen worden gebaad en er is geen lekkage.

Partner maakt het verschil
Mevrouw was heel erg blij met deze “lieve” partner. Terwijl Gert-Jan Kon zijn hulpverlening als heel waardevol heeft ervaren. Hij vatte het treffend samen: “Met een simpele ingreep is er zoveel verschil gemaakt, nu kunnen de leidingen weer jaren mee!” Mevrouw wil graag iets terug doen als Pay It Forward. Zij gaat zich inzetten als vrijwilliger bij de Voedselbank en bij de lokale speeltuin. Opnieuw ontstonden waardevolle verbindingen door een sociaal betrokken installateur en een hulpbehoevende familie. Deze partner deed in ieder geval wat hij kon!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!