Mijn hart ligt er!
Zegt Gemma van Zeventer. Wie is zij en wat doet ze?

Gemma van Zeventer is sinds 1 augustus 2021 voorzitter van SMH, Steunpunt Materiële Hulpvragen. Een bevlogen kersverse nieuwe voorzitter die voortvarend en met veel verve aan de slag is gegaan bij SMH. Gemma is een paar jaar geleden gestopt met haar baan als eindredacteur documentaires en events. Via contact met straatpastor Rob Kosterman is ze bij SMH in beeld gekomen.

Wat is SMH en wat doen ze?

Gemma: “SMH bestaat uit twee pijlers om het zomaar eens even uit te drukken. De ene pijler is het beheer van het gemeentelijk Noodfonds, in opdracht van de gemeente. Dat fonds is er voor mensen die in afwachting zijn van hun uitkering of anderszins en vaak niet de allereerste levensbehoeften kunnen kopen. Het SMH kan dan voor een overbrugging zorgen in de vorm van leefgeld. Dat is voor 1 persoon ongeveer  €60,- per week, voor een stel of gezin gelden andere bedragen. Het contact met de gemeente is uitstekend, met korte lijntjes.

De andere pijler is het SMH zelf. Het SMH is een charitatieve instelling , voortgekomen uit samenwerking van kerken en kloosters. We zijn er voor alle Eindhovenaren. SMH helpt inwoners van Eindhoven die zelf het geld er niet voor hebben, met ondersteuning. We zijn er om te helpen, niet om te oordelen. Mensen die onze hulp zoeken kunnen eenmalige ondersteuning krijgen in de vorm van goede tweedehands goederen, dus bijvoorbeeld meubels, bedden, wasmachine etc. In principe geen kleding, geen voedsel of medische kosten en nooit cash geld. We vragen altijd inzicht in de financiële situatie want elk besluit wordt weloverwogen genomen. Het SMH print een soort tegoedbon uit, waarop staat: goed voor 1 tweepersoonsbed, wasmachine etc. Deze kan de cliënt bij verschillende kringloopwinkels en witgoedwinkels waar SMH nauw mee samenwerkt inwisselen. Dit gaat tot een bedrag van € 250,-. Boven dat bedrag is er een toekenningscommissie die bepaalt of iemand recht heeft op goederen tussen de 250,- en € 750,-.  Er zijn ook een aantal bedrijven waar we nauw mee samenwerken, zoals Leen Bakker, Specsavers en de Verfkampioen, waarbij we met een offerte werken die we bij goedkeuring van de aanvraag betalen.

Het geld van het SMH komt van donaties van kerken en fondsen, wat meer eenmalige giften van bedrijven en instellingen en óók al jaren van trouwe individuele ondersteuners.

Tot slot is er ook nog het Thomas Tandartsfonds. Dat biedt financiële hulp aan inwoners van Eindhoven die anders echt geen noodzakelijke tandartskosten kunnen betalen. Omdat ze geen tandartsverzekering hebben of omdat de basistandartsverzekering het niet dekt.

Even over SMH zelf

Het SMH is een kleine organisatie met 22 vrijwilligers. Alle bestuursleden werken ook hands-on mee, met de poten in de klei zoals Gemma het plastisch formuleert. Het SMH heeft kantoorruimte links achter de Catharinakerk op Begijnenhof 2. De bestuurlijke eindverantwoordelijkheid van wat SMH  doet ligt bij het dekenaat van de Sint Jorisparochie.

SMH en Stichting ANDERS

Gemma is blij met de nog prille samenwerking met Stichting ANDERS. Laten we vooral kijken hoe we nog meer met elkaar kunnen samenwerken.

Wat brengt je dit werk?

Gemma: “Ik leer er verschrikkelijk veel van. Het is zo goed om buiten je eigen cirkel te kijken. Het leert me ook om zorgvuldig te kijken en te luisteren naar de verhalen en vooral niet te oordelen. En als we dan een pagina grote smiley krijgen van iemand die we geholpen hebben dan is dat de beloning. Daar word ik zo blij van. Mij hart ligt hier, dat is me heel duidelijk.”