‘Leuk om op de bank te zitten Mama’

Een vrouw met kinderen uit de Drechtsteden woont sinds een krappe maand op een nieuw adres. De woning is bijna leeg en er staan weinig meubels. De muren ogen duidelijk verwaarloosd. Gelukkig ligt er een mooie vloer in het huis. Deze is gelegd door Stichting H.i.P. Mevrouw leeft van een uitkering en heeft een klein sociaal netwerk. Ze heeft een lening van de Sociale Dienst om haar nieuwe huis op te knappen. Maandelijks wordt ze gekort om deze lening af te betalen.

Een leefbaar thuis
Via Thuisbegeleiding kwam deze hulpvraag bij Stichting ANDERS binnen. Onze stichting ging op huisbezoek. Het werd duidelijk dat deze moeder met ambities ondersteuning nodig had om haar huis leefbaar te maken. Heel graag zou mevrouw een opleiding gaan volgen die leidt tot een betaalde baan. Haar hulpvraag was om in de eerste plaats de binnenmuren wit te laten schilderen. Tijdens het huisbezoek
werden we echter ook geraakt het gebrek aan basis inrichting. Mevrouw wilde hier voor sparen maar dit zou betekenen dat het maanden zou duren voordat het huis ingericht zou zijn en dus besloten we om haar ook hierin te ondersteunen.

De juiste stappen
Stichting ANDERS zette de situatie helder op een rijtje. Eerst ging partner Koote Schilderwerken langs voor advies betreft de te verven muren. Vervolgens legde Stichting ANDERS contact met Stichting Netwerk Jong Zwijndrecht om deze schilderklus aan te pakken. Resultaat: mevrouw heeft met een groepje mensen van Netwerk Jong Zwijndrecht de muren keurig netjes wit geschilderd. Het is fijn dat de hulpvraagster zelf voor de verf heeft gezorgd. Tenslotte werd partner Opnieuw & Co uit Dordrecht benaderd. Mevrouw mocht bij deze kringloopwinkel spullen uitzoeken. Zij vond er prima bruikbare huisraad zoals bedden voor het hele gezin, kasten, lampen en schilderijen. Alles werd door Opnieuw & Co bij mevrouw thuis bezorgd. Zij heeft zelf een bed in elkaar gezet.

Kinderlijke eenvoud
Door dit bijzondere samenspel is deze woning nu veel gezelliger en leefbaarder geworden. Mevrouw is dan ook erg dankbaar. Haar zoontje verwoordde die nieuwe situatie treffend: ’Het is leuk om op een bank te zitten in plaats van op een kleedje op de grond’. Zij voelt zich dan ook erg gemotiveerd om iets terug te doen voor alle ontvangen hulp. Bijvoorbeeld voor iemand koken of boodschappen doen. Naar een zinvolle Pay It Forward wordt nog gekeken.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!