Een ouder echtpaar uit Dordrecht bewoont een rijtjeshuis. Beide zijn slecht ter been en maken gebruik van een scootmobiel. De afstapjes van de keuken naar de tuin en van de schuur naar de tuin waren moeilijk te nemen hindernissen voor deze mensen. Fatsoenlijk in- en uitrijden lukte niet meer.

Dit echtpaar informeerde bij de WMO en hoopte dat dit probleem aangepakt en vergoed zou worden. Helaas keurde de WMO dit verzoek af want de tuintegels zouden te onregelmatig liggen.

Second opinion
De hulpvraag om de tuintegels goed te laten leggen bereikte Stichting ANDERS via het Sociaal Wijkteam in Dordrecht centrum. Herman van Nieuwstraten van Stichting ANDERS ging op huisbezoek en onderzocht de bestrating van deze tuin eens goed. Zijn conclusie was dat de tegels niet te scheef lagen en dat dit mobiliteitsprobleem opgelost kon worden middels oprijplaten.

Zodoende vroeg onze stichting aan de hulpvrager: “Bent u geholpen met twee vaste ijzeren oprijplaten?” Waarop men volmondig met ‘ja’ antwoordde. Vervolgens benaderden wij onze partner Leenman Metselbedrijf uit Sliedrecht. Dingeman Leenman schoot dit echtpaar graag te hulp. Hij ging langs om op te meten, bestelde de ijzeren oprijplaten heeft deze geplaatst bij de hulpvrager.

Huis en tuin beter verbonden
Meneer en mevrouw zijn heel blij. Zij reageerden enthousiast: “Dit was wat we zochten. De keuken en de schuur zijn nu prima bereikbaar via de tuin en andersom!” Als tegenprestatie is het Pay it Forward traject in gang gezet. Mevrouw heeft ons laten weten handig te zijn met een naaimachine en gerust iemand te willen helpen met bijvoorbeeld een kleding reparatie.  Het is mooi om te zien dat dit stel op leeftijd is geholpen middels een zinvolle second opinion en inzet van onze partner.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina