Een vrouw van eind zestig woont alleen in Dordrecht. Zij heeft een serieus probleem met het schoonhouden van haar woning. Ook is er achterstallig onderhoud. Diverse reparaties wachten al veel te lang. Dit werd zo erg dat de woonstichting heeft geklaagd. Uiteindelijk kwam het zelfs tot een rechtszaak. De bergen afval in haar huis bleven maar uitdijen. Kort gezegd, in dit huis was sprake van ernstige vervuiling en verwaarlozing. Vooral de keuken was getransformeerd in een plaats waar niemand meer wilde komen.

Dubbele hulpvraag
Mevrouw is lichamelijk beperkt en leeft van haar AOW. Zij heeft weinig contacten in haar beperkte leefomgeving. Daarom is het goed dat Netwerk Dordtse Helden bijsprong om weer orde te scheppen in dit huis. Er was echter een praktisch probleem. Hoe komen wij aan de juiste schoonmaakmiddelen om deze vuile klus aan te pakken?

Van haar spaargeld had deze vrouw een nieuwe vloer voor haar keuken gekocht. Maar dit betekende dat het gasfornuis professioneel af-  en aangekoppeld moest worden om de vloer fatsoenlijk te kunnen leggen. Zo ontstond er een tweede probleem. Welke vakman sluit het gas af en weer aan?

Deze dubbele hulpvraag over schoonmaakspullen en gasaansluiting bereikte ons via Netwerk Dordtse Helden. Stichting ANDERS onderhoudt nauwe contacten met deze stichting uit Dordrecht. Een huisbezoek door ons was niet nodig want deze Dordtse Helden verschaften ons een helder beeld van deze nijpende situatie.

Vijf helden vijf uren
Wij benaderden partner Viku uit Hendrik Ido Ambacht. Cornelis, eigenaar van dit schoonmaakbedrijf, wilde direct de broodnodige zaken ter beschikking stellen. Emmers, ammoniak, stofdoeken, handdoeken en schuursponzen vonden een dankbare eindbestemming. Al verrassing kreeg Mevrouw zelfs een stofzuiger van hen cadeau. Al deze spullen werden keurig bij mevrouw thuis bezorgd door de Dordtse Helden. Er waren maar liefst vijf van deze helden vijf uur aaneengesloten bezig om alleen al de keuken grondig te reinigen.

De tweede partner in deze hulpvraag werd door ons gecontacteerd, we namen contact op met Krijn Donk Loodgieters- en Installatiebedrijf uit Papendrecht. Krijn wilde onmiddellijk helpen. Vakkundig koppelde men het gas af en drie dagen later sloot men alles weer netjes aan. Krijn Donk vond het erg fijn om mevrouw te helpen. Eindelijk ligt er een nieuwe vloer in een opgefriste keuken!

Duurzame oplossing
Mevrouw was erg blij met het resultaat. Ze had erg geleden onder haar intens smerige keuken. Een duurzame oplossing is gevonden doordat ze inmiddels ondersteuning krijgt in het huishouden vanuit thuiszorg. Zij wilden pas starten met hun dienstverlening als de ernstige vervuiling was aangepakt. Dankzij de Dordtse Helden, schoonmaakmiddelen uit Hendrik Ido Ambacht en vakmanschap uit Papendrecht is dit gelukt.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina