Schulden en een begrafenispolis. Een interessante maar ook ingewikkelde vraag. Voor de alleenstaande Bert was het een dagelijkse zorg. Wat als ik er niet meer ben, wie regelt alles dan en kan mijn begrafenis dan wel betaald worden vanuit de polis?

Onbekend terrein
Voor ons als stichting onbekend terrein. Wat als je een begrafenis polis hebt afgesloten in de tijd dat je het nog kon betalen maar als je met de waarde geen begrafenis kunt bekostigen. En wat als je niet verder kunt sparen omdat je niet genoeg inkomen hebt. En wat als er schulden ontstaan bijvoorbeeld als gevolg van de hoge energiekosten. Wordt de waarde van de polis als vermogen meegerekend? Veel vragen en ook veel zorgen daarover.

In gesprek
Voor deze vraag van Bert benaderden we Els de Zanger. Als begrafenisondernemer weet zij wat bij een begrafenis of crematie komt kijken en welke mogelijkheden er zijn. Zij was bereid om met Bert in gesprek te gaan over dit toch wel moeilijke onderwerp. Door zijn kwetsbare gezondheid en o.a. een hartinfarct is hij hierover aan het denken gezet. Wie zou dat niet hebben? Gelukkig kon Els hem vanuit haar expertise een aantal praktische dingen aanreiken; denk aan een wensenboekje en het aanwijzen van een contactpersoon die weet wat zijn wensen zijn.

Nadenken over je afscheid doe je niet graag. Bert had veel behoefte aan duidelijkheid, vooral over de vraag hoe alles betaald kon worden. Maar daarnaast is hij ook aan het denken gezet over wat er nog meer bij komt kijken bij een afscheid. Mooi om te zien dat hij daar werk van maakt. Tegelijkertijd ook een wake-up call voor ons allemaal, voor de mensen voor en met we werken. Om het onderwerp bespreekbaar te maken.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Anja van Erk.