Dit verhaal gaat over een familie uit Irak. Elf jaar geleden kwamen vader, moeder en de vier kinderen naar Nederland. Vader vond werk en eigenlijk hadden ze het niet slecht in Dordrecht. Maar alles veranderde toen meneer ernstig ziek werd en chemotherapie moest ondergaan. Hij verloor zijn werk en het gezin belandde in een uitkering en was aangewezen op de voedselbank. Bovendien waren er schulden.

De oudste dochter woont elders maar helpt dit gezin nog steeds met allerlei zaken. Binnenkort wordt één van de kinderen zes jaar. Deze jongen is helemaal gek van Spiderman. Daarom was hem een Spiderman taart beloofd. De jongen had dit al blij op school rond verteld. Maar het lukte helaas niet om deze taart thuis te maken. Daarom diende men bij ons een hulpvraag in voor een echte Spiderman taart.

Huisbezoek meer dan zinvol
Niet bij alle hulpvragen volgt er een huisbezoek, dit is ook niet altijd nodig. Echter voor onze nieuwe stagiaire Mieke is het goed om ervaring op te doen en dus besloten we ook voor deze vraag een huisbezoek in te plannen. Toen we contact opnamen om de afspraak af te stemmen spraken we hun oudste dochter. Ze reageerde hartelijk, ‘natuurlijk ben je welkom, alleen vind je het erg dat we niets hebben om op te zitten?’. Mieke reageerde liefdevol en gaf aan dat dit uiteraard geen enkel probleem was maar toen ze ophing keek ze haar collega’s met grote ogen aan, ‘is dit normaal?’.  Ga het gesprek maar aan maar probeer er voor te zorgen dat je een rondleiding krijgt door de woning zodat we ook passende hulp kunnen zoeken op het moment dat het écht zo erg is als ze zeggen – was het advies dat ze meekreeg.

Op visite
Dat met die leuke taart zou best goed komen. De huisbezoekster schrok echter van de amper ingerichte woning, want ja het was zo erg als dat ze zeiden. Er stonden nauwelijks meubels in dit huis. In de woonkamer stond een tuintafel met een paar stoelen. Twee dunne matrasjes dienden als bank. De drie slaapkamers moesten het doen met slechts één bed en wat matrassen. Alleen moeder en zoon sliepen in bed. Vader sliep op een dun matrasje in de woonkamer, omdat hij vanwege zijn ziekte niet te vaak de trap op kon. Tijdens het huisbezoek excuseerden vader en moeder zich herhaaldelijk voor het gebrek aan inboedel en zeiden zich ervoor te schamen. Niets om voor te schamen, wel iets om wat aan te doen, vond de huisbezoekster. Stichting ANDERS breidde de taart hulpvraag uit met een noodkreet voor inboedel.

Hulp in drievoud
Voor de taart benaderde we onze Dordtse partner Banketbakkerij van der Sterre. Zij wilden heel graag iets moois maken voor deze kleine jongen. Op de foto zie je het fraaie en smakelijke resultaat.

Dan de behoefte aan huisraad. In diezelfde week zocht een man uit Zwijndrecht, wiens ouders waren overleden, contact op met Stichting ANDERS Drechtsteden. Het huis moest leeg gemaakt worden en het zou mooi zijn als een aantal spullen een passende bestemming zouden vinden zo gaf hij aan. Voor het transport traden we in contact met partner Bloemisterij Bonne Fleur uit Hendrik Ido Ambacht. Wilfred zette zich flink in door twee maal te rijden. De eettafel, zeven stoelen, twee kastjes, een televisiekast, een dressoir, servies, bestek en pannen vonden een dankbare bestemming. Het gezin hielp mee met het inladen van de spullen en hebben daardoor ook de schenker van de inboedel ontmoet. Dat was een mooie bijkomstigheid.

Dankbaar
In een situatie als deze vragen we altijd of er hulpverlening betrokken is. In dit geval was het zo dat ze wel bekend waren bij schuldhulpverlening maar er nooit eerder een hulpverlener in de woning was geweest en dus ook bekend was met de situatie waarin zij verkeerden. Met hun toestemming mochten we hen in contact brengen met een maatschappelijk werker van het Sociaal Wijkteam zodat hulp niet zou stoppen na ons bezoek maar er gekeken zou worden naar passende hulpverlening voor dit kwetsbare gezin.

Het gezin is zeer dankbaar voor alle ontvangen hulp. Zij toonden liefde en respect. Het is dan ook waardevol dat de dochter op haar beurt andere gezinnen helpt als het nodig is. Kort gezegd een langlopende Pay It Forward dus. Deze hulpvraag begon met een taart en eindigde met televisiekast. Zo zie je maar hoe belangrijk een huisbezoek kan zijn. En een magisch netwerk natuurlijk!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina