Misschien heeft u de foto wel voorbij zien komen op social media en anders ziet u hem hierboven. Het kinderbadje dat gebruikt werd om het water mee op te vangen bij een gezin in Zwijndrecht tijdens de regenachtige dagen begin juli. Tijdens de plensbui gisterenavond dacht ik er weer aan terug. Toen lag ik er wakker van. Nu hoeft dat niet meer. Lees mee wat er is gebeurd sinds het plaatsen van die foto.
Drama
Het gezin bestaat uit een vader en drie kinderen. Moeder is een aantal jaar geleden door een ongeluk om het leven gekomen. Sindsdien houdt de oudste dochter het gezin draaiend. Vader werkt full-time en doet wat hij kan om financieel gezond te blijven en alle rekeningen te kunnen betalen. Een sociaal netwerk is er niet. Wij kennen dit gezin al van een eerdere hulpvraag in 2019 en zijn in contact met hen gekomen via een hulpverlener van het Centrum Jeugd en Gezin. Het eerdere traject sloten we af met de opmerking ‘als er wat is kun je altijd even contact opnemen’. En dat deed ze, op een regenachtige nacht in juli. De foto’s en filmpjes die volgde waren dramatisch. Het regende buiten maar bij hen ook binnen, met name in de keuken. De brandweer pompte het meeste water weg maar het was duidelijk dat er een structurele oplossing moest worden gezocht.
Stand van zaken
Om te bepalen welke hulp nodig was namen we contact op met Bongers Architecten. Cees Bongers maakte op korte termijn een afspraak en liet ons weten dat het lood op de garage, in aansluiting op de woning en met name de keuken, weg was. Een loodgieter zou dit probleem kunnen verhelpen. In de regenachtige nacht die toen volgde lag ik wakker omdat ik wist dat er op 4km afstand van mijn huis een vader met zijn kinderen druk bezig is om de wateroverlast tegen te gaan. Diezelfde nacht ben ik uit mijn bed gestapt om te mailen naar Kon Installatietechniek. Ook zij waren geraakt door deze situatie want de volgende ochtend lieten zij ons weten hier mee aan de slag te gaan. Op eigen initiatief benaderden zij van Wijngaarden Groothandel. Zij lieten weten graag lood beschikbaar te willen stellen om de klus te klaren. Zo bijzonder om te zien hoe krachtig er werd gereageerd op deze kwetsbare situatie.
Laat die regen maar komen
Twee dagen later stonden de mannen van Kon Installatie op de stoep om de klus te klaren. Na een dag werk is het oude lood vervangen. Ook heeft de verzekeringsexpert inmiddels aangegeven dat er een bedrag zal worden uitgekeerd waarmee ze anderen problemen, ontstaan door waterschade, aan kunnen pakken. Laat die regen maar komen!
Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.
De foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt door Johan Tieleman.