Ik ging op huisbezoek bij Carla… Maar voor ik daar verder over vertel eerst een korte inleiding daarop. Je moet weten dat ons werk voor een groot deel bestaat uit keuzes maken en vragen helder krijgen. Bijvoorbeeld of er een hulpverlener betrokken is en zo ja, of deze erbij wil zijn als we kennismaken met de hulpvrager. Maar ook welke informatie hebben we nodig om de hulpvraag in gang te zetten.  Maar de belangrijkste vraag is toch: is de hulpvraag terecht aan ons gesteld en wat is er nodig. Een huisbezoek helpt ons om dit te kunnen beoordelen dus dat is vaak de volgende stap.

Wat is er écht nodig
Soms wordt tijdens het huisbezoek duidelijk dat er urgentere zaken zijn dan de hulpvraag die ingediend is. Of dat er meerdere hulpvragen zijn die opgepakt moeten worden. Onze hulpvragers hebben soms moeite om de juiste vraag te stellen. Omdat er zoveel is dat moet gebeuren, of omdat het overzicht kwijt is. Daarom vinden we het huisbezoek zo belangrijk. Om gevoel te krijgen bij de hulpvraag en de hulpvrager, om te bedenken wat een partner zou willen weten, om foto’s te maken van de situatie. En daarna moeten we weer keuzes maken: welke hulpvraag pakken we op, welke partner past bij de hulpvraag en willen of moeten we hier nog andere instanties, maatschappelijke organisaties of initiatieven bij betrekken. Om Carla’s verhaal goed te begrijpen was deze inleiding nodig. Want hoe begrijp je anders hoe we van een hulpvraag voor een zonnescherm uitkwamen op de hulpvraag voor een keukenvloer en het snoeien van een coniferenhaag in de tuin.

Waar begin je als het overzicht zoek is
Ik ging op huisbezoek bij Carla. Carla woont in een huurwoning in HI Ambacht, samen met haar 2 volwassen kinderen. Met een financieel moeilijke positie, omdat de kinderen niet bijdragen in de kosten van het huishouden, terwijl Carla hierdoor wel gekort wordt op haar uitkering. Tel daarbij op dat ze vanwege psychische en lichamelijk klachten ernstig beperkt is in haar dagelijkse bezigheden. Ik zie dat ze moe is, verdriet heeft en niet overziet wat er moet gebeuren. Dat het haar allemaal teveel is. En ik wil graag helpen.

De vraag waarmee ze ons benaderde, namelijk een zonnescherm, vond ik lastig. Tijdens onze kennismaking blijkt dat ze prima ter been is en dus, als het erg warm is, verkoeling kan zoeken in haar tuin. Dus moet dit dan de hulpvraag zijn waarmee Carla echt geholpen is? Ik vraag het me af. Maar in de tuin zie ik dus een ander probleem: een coniferenhaag groeit bijna boven het dak uit en verspert ook de weg langs het huis. Deze is te groot geworden en Carla kan hem daardoor zelf niet meer bijhouden. Ook in de keuken is er hulp nodig. De laminaatvloer die over kapotte plavuizen heen lag was door lekkage verloren gegaan. Scherpe randen van de kapotte plavuizen vormden een risico voor de gezondheid.

Keuzes zonder stress
Keuzes maken dus: wat is de nood, de hulpvraag, waar kunnen we iemand echt mee helpen en wat kan iemand zelf nog doen. In het geval van Carla hebben we Roodbol en Reening tuinen benaderd, een nieuwe partner die zich een aantal maanden geleden bij ons netwerk aangesloten heeft. De snoeischaar, of eigenlijk kettingzaag, ging erin en de haag werd omgetoverd tot een keurige heg die Carla weer zelf kan bijhouden. Daarnaast doneerde Woonsfeer Zoeteman laminaat én een stuk zeil voor in de bijkeuken zodat ook die er weer netjes bij kwam te liggen.

Luisteren, kijken, keuzes maken.  De dingen doen die echt nodig zijn. En waarmee iemand weer vooruit kan. Met dank aan onze betrokken ondernemers die ervoor kozen om bij deze hulpvragen  betrokken te raken waardoor Carla weer vooruit kan kijken.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Anja van Erk.