Toen we moeder en de kinderen verhuisden naar een Blijf van mijn Lijf huis ging ook zij mee, want als blindengeleidehond is ze onlosmakelijk verbonden aan moeder. Nu een paar maanden later was het niet het gezin maar de hond die hulp nodig had.

In het donker
Vanuit een geweldsituatie brachten we dit gezin eerder, in samenwerking met Veilig Thuis en het Leger des Heils, naar een Blijf van mijn Lijfhuis. Ik herinner me van destijds dat één van de betrokkenen die zou helpen met inpakken wat later arriveerde en dat het buiten al donker was. Ze vertelde dat het ook in huis donker was en dat ze zich afvroeg of er wel iemand thuis zou zijn. De deur werd echter open gedaan en ze vond moeder en kinderen, in het donker, in de woonkamer op de bank. Pas toen realiseerde ze zich dat moeder zonder aanmoediging het licht niet aan zou doen voor haar kleintjes, want voor haar was dit immers dagelijkse realiteit. Ze was zich er niet van bewust.

Harige hulpvraag
Het Leger des Heils neemt contact met ons op over de gezondheid van de hond. Ze vertelt dat de haren te lang worden en ze daardoor infecties krijgt aan haar ogen. Een afspraak bij een Trimsalon zou een oplossing kunnen zijn. Mevrouw ontvangt een uitkering en is momenteel bezig met het aflossen van haar schulden. Pas over een paar maanden zijn deze achterstanden weggewerkt en krijgt ze behandelingen als deze weer vergoed via de zorgverzekeraar. Zolang kunnen ze echter niet wachten.

Hart voor honden
We nemen contact op met Trimsalon Hannie. Deze vrolijke ondernemer met een groot hart voor alles wat dier is was absoluut bereid om deze harige hond te ontvangen in salon. Tijdens de behandeling werd hij grondig onder handen genomen, een trimbeurt, de ogen werden schoongemaakt en de nagels geknipt. Ze was bereid ook de vervolgbehandeling te verzorgen, tot ze weer in staat zou zijn dit zelf via de verzekering te kunnen laten vergoeden. Prachtige hoe we ook deze hulpvraag vanuit de breedte van ons netwerk konden oppakken.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.