Soms is het niet eens zozeer de hulpvraag die ingewikkeld is. Want een ruitje vervangen is voor KOOZ Kozijnen een fluitje van een cent. Maar doordat we soms werken met hele kwetsbare mensen is het toewerken naar een oplossing toch behoorlijk uitdagend. Dat blijkt wel uit het verhaal dat onze coördinator Caroline schreef. Dit is precies waarom wij geloven in de meerwaarde van ANDERS. Het zijn van die schakel tussen ondernemers en hulpvragers is echt een vak apart. En dat doen we met liefde.

Waanzin
Deze kapotte ruit dreef me anderhalf jaar geleden bijna tot waanzin. Nou ja, niet zozeer de ruit maar de persoon die erachter woont. Toen deze hulpvraag werd afgerond vond ik geen woorden om er iets over te schrijven en dus belandde haar verhaal op de achtergrond. Tot vandaag. Want vanochtend kreeg ik het bericht dat ze is overleden.

Kapot
In januari 2021 ontvingen we een hulpvraag dat haar ruit gesneuveld was door de storm. Die vraag diende ze niet zelf in maar een betrokken vrijwilliger die haar ondersteunt bij de Thuisadministratie. Dat ze die persoon heeft toegelaten in haar huis en leven vind ik een klein wonder. Want het idee dat er iemand, en dus ook een ondernemer, in haar huis moest komen maakte haar ziek. Letterlijk. Want dan moest de kattenbench van zijn plek. En zo had ze nog 100 redenen waardoor het écht onmogelijk was. Wat leidde tot vloeken en hysterie met als standaard gevolg dat ze de hoorn erop gooide. Ze waarschuwde wel altijd voor ze dat deed, dat wel. ‘Ik draai weer door dus ik gooi hem erop’ zei ze dan. Hard huilend. Het was verdrietig om te zien hoe beschadigd en getekend ze was door het leven.

Tot nu
Na negen maanden afzeggen als gevolg van fysieke en psychische belemmeringen was toen het moment daar. De ondernemer is meerdere keren afgebeld en heeft zelfs een keer voor niets voor de deur gestaan. Vreselijk vind ik dat maar het is soms inherent aan het werken met de allerkwetsbaarsten. Uiteindelijk vond KOOZ Kozijnen een manier om het raam vanaf buiten te repareren. Toen ik het appje kreeg dat het gelukt was volgde er een vreugdekreet. Zo hard dat een collega de deur dichtgooide elders in het kantoor. Je moet er een verhaal over schrijven zei mijn collega toen. Dat lukte niet. Tot nu.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.