Nee, dit is geen reclame voor de beveiliging van je huis, alhoewel zo’n vraag ook zomaar voorbij zou kunnen komen. In een vorig bericht noemde mijn collega Caroline al dat we heel uiteenlopende vragen ontvangen. En dit was weer zo’n bijzondere vraag. Niet direct een hulpvraag van een kwetsbare medemens, maar van een vrijwilliger (we noemen haar Angela in dit verhaal) die als ervaringsdeskundige weet  wat er nodig is als je uit een onveilige situatie komt.

Een kijkje achter de schermen

Het is nu bijna een jaar geleden. Eén van mijn eerste hulpvragen waar ik met Caroline naar toe ging. Een afspraak bij Safegroup; ik had er wel eens van gehoord maar ik had er nog nooit mee te maken gehad. Het is een veilige plaats voor vrouwen die, vaak ook met hun kinderen, gevlucht zijn uit een onveilige en gewelddadige thuissituatie. Je komt er dan ook  niet zomaar binnen als bezoeker, je moet je melden en er wordt gecontroleerd of je een afspraak hebt. Die hebben we, met Angela. Angela vertelt over haar eigen situatie van een aantal jaar geleden. Ze weet wat het is om te vluchten en een veilige plek te zoeken voor haarzelf en haar kinderen. Ze weet ook dat de kamer waar je verblijft met je kinderen klein is en dat er geen ruimte is om te spelen. Je doet alles in die ene kamer: slapen, spelen, wonen, eten. Hoe fijn is het dat er een ruimte is waar je kinderen even zouden kunnen spelen, en ontspannen en plezier kunnen maken. Angela laat ons de speelkamer zien van Safegroup, want daar komen we voor. Ik schrik er van. Er staat wel speelgoed, maar het is onoverzichtelijk neergezet in verschillende open kasten. Muren zijn vies en hebben dringend een verfbeurt nodig. Ik zie kapotte lamellen en bij elkaar geraapt meubilair. Dit zou een fijne ruimte moeten zijn voor kinderen. Maar in de praktijk wordt er weinig gebruik gemaakt van de speelkamer. Angela wil dit veranderen, voor alle moeders met kinderen die in Safegroup terecht komen. Omdat ze weet hoe belangrijk dit is.

Tijd voor actie

Safegroup heeft geen eigen middelen om deze ruimte aan te pakken, vertelt Angela, maar ze hebben wel betrokken vrijwilligers en personeel. Zij willen zich inzetten om van deze toch wel troosteloze plek iets moois te maken. Omdat we zelf niet zoveel verstand van inrichten hebben, benaderen we een ondernemer die dat juist wel goed kan! Officious wordt uitgenodigd om te komen kijken en onze contactpersoon Ellen ziet helemaal voor zich hoe het kan worden. Een mooi uitgewerkt plan volgt, met daarin ook een lijst van spullen die nodig zijn. Er moet verf komen voor op de muren en de stoeltjes, want deze worden hergebruikt. Thuisin Makado en Thuisin Bakker Kleur en Sfeer  leverden de verf die daarvoor nodig is. Een geweldig mooi en uitnodigend speelhuisje wordt afgeleverd en in elkaar gezet door KSM Steigerhout. Speeltafels komen van SDK Kinderopvang, die de tafels ook nog eens netjes bezorgd. En Officious heeft na hun interne verbouwing  kasten, een tafel en een schitterend bureau over. Zo hebben ook tieners hun eigen plekje binnen de ruimte om huiswerk maken of te ontspannen .

Ga je mee spelen?

Het heeft even geduurd, maar het resultaat mag er wezen. Er is opgeruimd, geverfd, schoongemaakt en  heringedeeld. Wat een mooie ruimte is het geworden! Ik krijg te horen dat de kinderen niet weten hoe snel ze nu naar de speelruimte moeten rennen. Het speelhuisje is favoriet, maar er wordt ook weer geknutseld en met het beschikbare speelgoed gespeeld. Tof om met zoveel ondernemers en vrijwilligers samen te mogen werken. Door teamwork en samenwerking kunnen prachtige dingen bereikt worden, dat hebben we door deze hulpvraag weer ervaren. De ruimte is mooi geworden, maar nog mooier is de glimlach van dat kind dat vraagt: mam, ga je mee spelen?

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Anja van Erk