De laatste pagina bij het invullen van de belastingaangifte is altijd spannend want het spreekwoordelijke kwartje kan twee kanten opvallen. Voor deze hulpvrager viel die verkeerd en werd hij geconfronteerd met een rekening van €3000,-. Waarom? Het was hem een raadsel.
Dienstplicht zonder einddatum
Praten over de reis die hij af moest leggen om vanuit Eritrea in Nederland te komen blijft moeilijk. Dagenlang lopen, medepassagiers de overtocht op zee niet zien halen en de herinnering aan het uiteindelijk toch drinken van zeewater omdat je zo’n dorst hebt. Je hebt geen keus geeft hij aan want in zijn thuisland had hij geen toekomst. Er geldt daar een dienstplicht zonder einddatum en dus besloot hij te vluchten. Het was het waard, dat wel, want hier is hij vrij.
Hij krijgt een huurwoning toegewezen, een verblijfsstatus voor onbepaalde tijd en haalt zijn rijbewijs. Al snel vindt hij een fulltime baan als pakketbezorger. Met regelmaat werkt hij over maar dat geeft niet want het verdient goed, helemaal omdat hij onregelmatig werkt. Deze realiteit is meer dan hij ooit had durven dromen. Ik kijk om me heen in zijn huis en zie goedkoop behang en overduidelijk producten afkomstig uit de kringloop. Het is niet veel maar voor hem genoeg.
Een groot vraagteken
De Nederlandse taal is een uitdaging en dat is merkbaar. Eenvoudige zinnen begrijpt hij maar veel informatie komt niet of maar voor de helft binnen. Bij het doen van zijn belastingaangifte is het voor hem vooral een kwestie van doorklikken tot de laatste pagina. Dan slaat de schrik hem om het hart als hij ziet dat hij zo’n € 3000,- moet terugbetalen. Als hij zijn werkgever om hulp vraagt vertellen ze hem dat hij zelf had moeten vragen of ze zijn percentage bijzonder tarief hadden willen ophogen. Ze noemen dat hij hierover is geïnformeerd. Hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan is voor hem één groot vraagteken en zo komt hij terecht bij Stichting ANDERS.
Percentage bijzonder tarief
Via onze partner ADXpert komen we in contact met Via Salaria. Directeur Francina geeft na het doornemen van alle stukken opheldering over hoe dit heeft kunnen ontstaan. Kort samengevat komt het neer op het volgende. Op het loon van een werknemer wordt verplicht loonbelasting ingehouden. Dat is iets wat geregeld wordt door de salarisadministratie van een bedrijf. Die belasting bestaat uit twee delen: belasting over 1. het vaste maandloon en 2. extra beloningen zoals overwerk en vakantiegeld. Dat laatste wordt het ‘percentage bijzonder tarief’ genoemd. Hoe hoog dat is hangt af van het jaarloon van de werknemer van het voorgaande kalenderjaar. Francina concludeert dat de werkgever hierin geen fout heeft gemaakt, omdat het jaarloon in het voorgaande kalenderjaar beduidend lager was dan in het nieuwe kalenderjaar.
Complexe materie
In de wet is geregeld dat de werknemer zelf aan de werkgever mag vragen om dit percentage bijzonder tarief aan te passen als hij vermoedt dat dit te laag of te hoog is. Uit ervaring noemt ze echter dat geen enkele werknemer zich hiermee bezig houdt. Het percentage waarmee gerekend is, is echter wel heel erg laag. Op basis van zijn jaaropgave concludeert ze dat er bijna 33% meer belasting had moeten worden ingehouden. Het is daarom verklaarbaar dat het bedrag dat hij terug moet betalen zo hoog uit is gevallen. Al met al complexie materie maar met deze informatie stapt de hulpvrager opnieuw op de werkgever af. Na dit overleg is het percentage direct opgehoogd en gaat onze ijverige man met een gerust hart naar huis.
We zijn dankbaar dat Via Salaria bereid was om zich te verdiepen in de situatie van deze hulpvrager. Het is inmiddels weer tijd voor een nieuwe aangifte inkomstenbelasting. We hopen dat dankzij hun inzet het kwartje voor hem deze keer wel de goede kant opvalt.
Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.