Kwart over 8. ’s Morgens natuurlijk.  Ik rijd in mijn auto naar ons kantoor in Dordrecht. De plek waar ik mijn collega’s Caroline en Alice ontmoet. Voor overleg en voor het verdelen van het werk. En om collega’s van andere stichtingen te ontmoeten waar we veel mee samen werken: Hulplijn Dordt, Hip Helpt, Dordtse helden. Het grote voordeel van samen een kantoor delen!

Admin, actielijst en anticiperen
Zoals iedere dag begin ik met het beantwoorden van mijn mail, al gaat dat de hele dag door, mailtjes beantwoorden. Of appjes. Er zijn nieuwe hulpvragen binnen gekomen en samen met Caroline bespreken we wie deze hulpvragen oppakt.  Daarna duik ik in de financiële administratie. Ook dat hoort bij het werk. Er gaan vandaag een aantal facturen uit naar de ondernemers die ons financieel steunen. Zonder die bijdrage kunnen we ons prachtige werk niet doen. Ik word onderbroken door de telefoon: een hulpverlener wil overleggen over een hulpvraag. Er zijn meubels nodig voor een jonge moeder die uit het Blijf-van-mijn-Lijf-huis doorstroomt naar een eigen woning. Deze hulpvraag verwijzen we door naar Geef het Dordt. We kijken altijd eerst of er voorliggende voorzieningen zijn die ook een oplossing bieden. Dus bel ik naar ‘Suus’ om te overleggen en de hulpvraag door te geven.

Waar was ik ook alweer…
Ik check mijn actielijstje. Dat is mijn houvast, als ik die niet had zou ik compleet het overzicht kwijtraken. Dus begin ik met een belrondje. Ik bel onze partner Wietske, de Dordtse Klusvrouw. Zij heeft vorige week een hulpvrager geholpen met behangen nadat hij weer was teruggekeerd naar zijn gerenoveerde woning.  Wout, de hulpvrager, heeft op zijn  manier dapper meegeholpen door lijm aan te brengen. Mooi om dat van Wietske te horen en dat alles goed is gegaan.

Daarna een telefoontje naar Voogt Tweewielers: Danielle uit Papendrecht is afhankelijk van haar fiets. Om naar de voedselbank en haar vrijwilligerswerk te kunnen gaan. Maar vanwege een probleem met het wiel kan ze deze nu niet gebruiken. Voogt Tweewielers plant een afspraak in om de fiets te repareren en ik bel Danielle meteen op met het goede nieuws en om de afspraak door te geven.

Lang leve collega’s
Alice komt binnen. Zij werkt een paar uur bij ons op kantoor om te overleggen over onze partners, subsidies en ze wil graag weer een keer mee op huisbezoek. Om met eigen ogen te zien wat voor nood er is en waarbij ondernemers verschil kunnen maken. Dus maak ik een afspraak voor een huisbezoek waarbij Alice aan kan sluiten.

De bel gaat. Een hulpverlener komt behang ophalen. Dat hebben we ruimschoots op voorraad dankzij Decoprof. Zij hebben hun voorraad behang aan ons geschonken. Uit onze decoratieve kastenwand worden een aantal rollen uitgekozen. En weer door!

Over de volgende hulpvraag moet ik even nadenken. Ik overleg ook met Caroline. Een relatief kleine hulpvraag voor ons, maar voor de hulpvrager een groot probleem: een tweedehands wasmachine moet naar de eerste verdieping getild worden. Een paar handjes zijn dus nodig. Sterke wel te verstaan. We denken aan Roberto van PF security. Niet perse een veiligheidsklus deze vraag maar wel eentje waarbij spierkracht heel handig is. Samen met zijn zoon pakt hij deze vraag op. Mooi dat maatschappelijke betrokkenheid op deze manier wordt doorgegeven aan de volgende generatie.

Op pad!
Tijd om in de auto te stappen. Even langs rijden bij Emma, een kwetsbare dame met een zwakke gezondheid. Zij heeft een vaatwasser gekregen omdat ze niet met de hand kan afwassen. Deze moet alleen nog aangesloten worden op de afvoer. Stout Pijpleidingen stuurt een super handige medewerker die met zijn hoofd in de keukenkastjes ligt om de klus te klaren. Ik maak een paar foto’s van deze actie en vraag ook hoe het met Emma gaat.

Door naar Papendrecht. Daar helpen de mannen van Vimotec met een verhuizing van Ellen, een jonge dame zonder netwerk en met forse gezondheidsklachten. Zij stroomt door vanuit een begeleid wonen traject naar een eigen woning. Ik neem onze steekwagen mee om de grotere spullen mee te kunnen vervoeren. Ik wil er ook even bij zijn om te kijken of het allemaal lukt, of ze het overzicht een beetje weet te houden. En om de mannen van Vimotec te bedanken. Ze doen het graag, maar het is toch bijzonder dat ze dit voor een ander willen doen. Foto maken en op naar het volgende adres!

Ik ben net op tijd voor mijn eerder afgesproken huisbezoek. Een jongeman die in de problemen is geraakt bij de belastingdienst nadat hij een poosje een eigen bedrijf heeft gehad. Vanwege rugklachten heeft hij hiermee moeten stoppen, maar de nasleep bij de belastingdienst is te ingewikkeld voor hem. Hij dreigt in de schulden te raken. Dankzij V2N accountants is er weer overzicht gekomen maar er is meer nodig. Zijn vriendin is zwanger en ik kan hem dankzij een donatie een flink aantal babyspullen brengen. Voor een goede start van de baby en het hele gezinnetje.

De tijd vliegt
Mijn dag zit erop. Ik moet nog wat administratie doen. Een verslag maken van het huisbezoek. Mijn actielijstje weer aanpassen voor de nieuwe dag van morgen. Voor weer een dag met nieuwe kansen, mooie ontmoetingen, dankbare hulpvragers en gulle ondernemers. Wat een prachtige job heb ik toch!

Dit verhaal is geschreven door coördinator Anja van Erk.