Als we bij Mery op bezoek komen lijkt er op het eerste gezicht niets aan de hand. Onze schoenen trekken we uit bij de voordeur. De woning ziet er keurig netjes en opgeruimd uit. Maar tijdens het gesprek blijkt al gauw dat dat anders is geweest. Haar gewelddadige en verslaafde zoon heeft veel in de woning vernield maar dankzij de woningbouw en haar eigen creativiteit is daar gelukkig weinig meer van te zien. Waar ze nu tegenaan loopt, of eigenlijk in wegzakt, zijn de vlonderplanken in de tuin.

Mijnenveld
Toen ze 20 jaar geleden daar kwam wonen heeft ze de tuin opgeknapt. Nu is het een soort mijnenveld geworden doordat haar zoon ook dáár heeft huisgehouden. Zelf heeft ze geen financiële middelen om de tuin aan te pakken. Door haar scheiding zijn er schulden ontstaan en omdat de UWV en de belastingdienst naar elkaar blijven wijzen komt ze niet in aanmerking voor een schuldentraject. Tot overmaat van ramp is er nu ook nog lekkage aan de dakgoot, maar omdat die vlonders als een soort ijsschotsen in de tuin liggen, weigert de woningbouw iets aan de lekkage te doen. Heel begrijpelijk, je wilt niet dat iemand vanwege de gaten in de vlonder van de ladder valt. Wat ons het meeste aangrijpt is dat ze een nieuwe start wil maken: ‘elke keer als ik nu naar buiten kijk word ik herinnerd aan wat er gebeurd is, maar het is mijn keuze om hier te blijven wonen en als ik hier weg ga is dat ook mijn eigen keuze.’ Mooi om te zien dat ze, ondanks alles wat ze heeft meegemaakt, toch nog zo sterk in haar schoenen staat.

Grote vraag
Er moet dus een oplossing komen, maar als we nadenken over wat er nodig is, worden we wel even stil: de tuin moet leeg, er moet opgehoogd worden en er moet iets in plaats van de vlonderdelen komen. Een grote vraag voor een ondernemer. We benaderden Jan van Verheij Infra uit Sliedrecht om ons advies hierin te geven. Hij was bereid om de mankracht te leveren en gaf aan welke materialen hij nodig had: we vroegen zand aan Rivierendriesprong en tegels aan Tegelhandel Boer. Mooi om te merken dat ondernemers vanuit hun eigen expertise meedenken, want Tegelhandel Boer vroeg of we nog betonbandjes nodig hadden. Natuurlijk, helemaal niet aan gedacht! Om de oude vlonders af te voeren werd Netwerk NV ingeschakeld. Alles bij elkaar een hele operatie en een uitdaging om alles goed op elkaar af te stemmen.

WOW!
In alle vroegte op een (gelukkig droge) zaterdag stond een groep van 8 vrijwilligers van Verheij op de stoep bij Mery. Binnen no time was de tuin leeg getrokken en kon het opbouwen weer beginnen. Zand werd geschept, geëgaliseerd en getrild zodat er een prachtig bedje was voor de nieuwe tegels en betonbandjes. Een andere collega had soep gekookt en kwam deze brengen. Mery had voor koffie gezorgd met wat lekkers erbij. Aan het begin van de middag was de tuin strak betegeld. Laat de woningbouw maar komen, de dakgoot kan gerepareerd worden, mevrouw kan de ramen weer gaan zemen en veilig bij de schuur komen. Wat een prachtig resultaat en een geweldige samenwerking tussen deze vier partijen! Mery vatte haar gevoel over deze geweldige daad van geven in één woord samen: WOW!

Iedereen blij! Nou ja iedereen? Achteraf stuurt Mery een foto door: De kikker die onder de oude vlonders huisde zoekt een nieuwe woonplek… wie helpt?

Dit verhaal is geschreven door Anja van Erk, coördinator hulpvragen
Foto’s: Corrie van den berg, fotograaf vrijwilliger en Mery, hulpvrager