Je herkent het vast wel: je komt ergens binnen en je denkt: “oké, je bent de boel aan het opknappen en over een paar maanden ga je verhuizen”. En misschien herken je dit minder: je komt ergens binnen en je weet niet waar je moet kijken of lopen. Overal spullen omdat er geen kasten zijn als opbergruimte. Ik kom beide situaties met regelmaat tegen. Elke keer weer ben ik geraakt door het feit dat mensen op de één of andere manier vast lopen.

Leeg
Ik dacht echt dat Ahmed er nog niet woonde: gele vuilniszakken voor de ramen, een tafel met een paar stoelen. Meer niet. Boven lag er een dun matrasje op de een stuk karton, zonder beddengoed. Hij bleek al een aantal maanden in deze woning te bivakkeren. Hij had wat geld van de gemeente gekregen om de woning in te richten. Voor de meest noodzakelijke dingen, de basis. Hij had een vloer kunnen aanschaffen maar nu geen geld meer om deze te laten leggen. Behalve zijn hulpverlener van het Leger des Heils had hij geen netwerk om hem te helpen. Door lichamelijke klachten kon hij het ook niet alleen. Hij wilde eerst de vloerleggen voordat hij op zoek zou gaan naar gratis meubels maar door gebrek mogelijkheden was zijn huis nu al maanden leeg.

Vol
Ik stapte binnen bij Madelief. Een enthousiaste alleenstaande dame die haar handen vol heeft aan haar 2 meiden van 1 en 5. Pas verhuisd omdat de plek waar ze woonde niet veilig meer voelde. Veilig voelde deze woning nu echter ook niet. Bij gebrek aan opbergruimte stonden spullen overal op de grond. Vooral ook in de 2 slaapkamers van de meiden. Er was geen vloer en daar liep alles op vast: er konden pas kasten geregeld worden als er een vloer was. Die was er wel, mede dankzij een gift van SUN, maar ook hier geen geld of netwerk om de vloer te leggen.

Tijd voor actie
Ahmed was heel gemotiveerd om zelf mee te helpen, dus benaderde ik Willem van Loak of hij samen met Ahmed de vloer wilde leggen. Na een paar dagen keihard werken door beide heren had Ahmed de zo gewenste basis in zijn huis. Deze hulpvrager is denk ik de meest dankbare persoon  die ik in de afgelopen drie jaar heb leren kennen. Ik heb nog nooit zoveel keer het woord ‘dank je wel’ gelezen in mijn appjes. Ook mooi: dank zij een particuliere schenking slaapt Ahmed nu op een echt bed! Dank aan van Dijke Dienstverlening voor het transport hiervan. Onze partner VinkVerf stelde verfmateriaal beschikbaar wat Stichting Present met een groep vrijwilligers aanbracht op de muren. Zo wordt zijn huis steeds meer een thuis.

Overzicht op komst!
Bij Madelief was de uitdaging anders omdat eerst de kinderkamers leeg moesten. Ik had bij onze partner Pullen  intussen de vraag neergelegd of zij bij deze hulpvraag konden helpen. Wat een mooie verrassing toen bleek dat ze twee dagen later al ruimte voor deze werkzaamheden hadden gemaakt. Wel even keihard werken om ruimte te maken voor de mannen van Pullen. Madelief was zo blij met deze kans dat ze samen met haar hupverlener in een paar uur tijd deze klus klaarden en Herman van Pullen aan de slag kon. Met een strakke vloer als gevolg.

Als kers op de taart zorgden onze partners Reedijk Woondesign en Cees den Breejen voor passende, verduisterende, rolgordijnen in de slaapkamers van de kinderen. Beter dan de vuilniszakken en lichte gordijnen die er eerder hingen. Ook in de tuin werd schoon schip gemaakt door de mannen van G.M. Damsteegt. Een frisse start voor Madelief. Ze gaat nu opbergruimte regelen en de kinderkamers verder in orde maken. En van daaruit, samen met haar hulpverleners, de rest van het huis aanpakken.

Basis op orde
Ahmed en Madelief hebben weer een basis, letterlijk en figuurlijk, om hun leven weer verder op te pakken. Dankbaar dat ze weer verder kunnen. Namens ons maar zeker ook namens Madelief en Ahmed: bedankt, heel erg bedankt!

De woning van Ahmed; Loak in actie!

De woning van Madelief; Pullen in actie!

G.M. Damsteegt creëert overzicht in de tuin!