De temperatuur zou die maandag in juli oplopen tot zo’n 36 graden. We spraken daarom vroeg af voor een kennismaking in haar nieuwe zorgwoning. Tijdens de rondleiding passeerde ik de koelbox die fungeerde als koelkast, het luchtbed waar ze op sliep, kale muren en een karige inboedel.

Hoe het allemaal begon
Haar vraag om hulp kwam binnen via het Sociaal Wijkteam Sliedrecht. Tijdens het bezoek vertelde ze over haar recente scheiding. Omdat ze getrouwd waren onder huwelijkse voorwaarden kwam al hun bezit, inclusief de koopwoning, hem toe. Los van wat inboedel moest ze weer vanaf nul beginnen.

Gelukkig had ze een mooie zorgwoning toegewezen gekregen. Groot genoeg voor haar en haar blindengeleidehond. Deze dame is namelijk zeer slechtziend. Haar financiële situatie is stabiel maar niet ruim want met haar Wajong uitkering heeft ze een beperkt inkomen. Van de € 1200,- die ze elke maand op haar rekening krijgt moet ze al haar vaste lasten betalen. En dan ook nog leven. Gelukkig mag ze een beroep doen op de voedselbank en maakt ze daar dankbaar gebruik van. Evenals van de inrichtingskosten die ze toegezegd had gekregen vanuit de Sociale Dienst. Hiermee kon ze haar vloer en bed bekostigen. Daarmee was haar woning echter nog niet woonklaar en dat was een zorg. Haar hulpverlener deelde dit met ANDERS en zo kwam ik daar terecht.

Hulpvraag
Het was duidelijk dat het kleine netwerk dat ze heeft insprong waar ze konden maar die inzet was beperkt. Haar maatschappelijk werker keek daarom ook naar andere mogelijkheden. Zo pakte een hulpploeg van het ASVZ tegen een schappelijk tarief de verhuizing op en werd onze hulp ingeschakeld. De vraag naar ons toe was specifiek voor het sauzen van de wanden. Deze waren in de woonkamer nu wat smoezelig en in de slaapkamer keek ze aan tegen beton. Een lik verf en een behangetje zouden absoluut verschil maken.

Toen we de vraag deelden met Groen Schilders BV gaven zij direct aan de klus op te willen pakken maar in verband met grote drukte wel pas in oktober. Andere opties had ze niet en dus maakte ze dankbaar gebruik van deze mogelijkheid. Twee dagen ging een schilder aan de gang met zijn kwasten, rollers en behanglijm met prachtig resultaat. En hij was nog gezellig ook, liet ze me weten.

Warme wederdienst
Ze was dankbaar en Groen BV was blij haar dit te kunnen bieden. Of zij dat ook weleens had, vroeg ik haar, dat mensen haar dankbaar waren voor hulp die zij kon bieden. Door haar visuele beperking merkte ze dat dit lastig was en ze vooral zelf vaak hulp van anderen nodig had. Ze had echter wel een idee. Binnenkort zou ze starten bij een breiclubje en de eerste sjaal die ze af zou hebben, die zou ze weggeven. Dat antwoord, daar werden we spontaan warm van!

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke