Voor veel families is een verhuizing van de woning naar een andere leefplek de meest stressvolle beslissing en ervaring tijdens een mensenleven . Je THUIS is namelijk opeens in een ander huis en dat is even wennen. Er moeten dan ook niet al te veel ( financiële) dingen tegen zitten of onduidelijk zijn, want voor vooral de oudere alleenstaanden is dit een zaak waarbij ze gewoon een meer mentale en fysieke ondersteuning nodig hebben.
Nog stressvoller wordt het voor mensen die meemaken dat hun sociale huurwoning na decennia bewoning (noodzakelijk..) wordt gerenoveerd. Op zich is een renovatie voor iedereen een verbetering van de omstandigheden, maar vaak is de verandering al reden om slapeloze nachten van te krijgen voor met name de alleenstaanden die al wat ouder zijn sommigen moeten dan opeens over op een andere verwarming en moeten dan ook van het gas af….). Een oude boom wordt opeens verplant…
Woningbouwcorporaties kennen een bepaalde cultuur van communicatie die niet voor de alleenstaanden is bedoeld, maar voor de gezinnen. Daar is vaak ook wel spierkracht binnen het gezin om de voor een renovatie nodige kleine voorbereidingen vanuit de huurder zorg te dragen.
De huurders krijgen tijdelijk een wisselwoning van de corporatie (gemeubileerd) om de renovatie plaats te laten vinden, maar daar is wat extra inzet van de huurder voor nodig. Alle apparatuur moet worden ontkoppeld en van de muur staan. Het fornuis, koelkast en de wasmachine moeten losgemaakt, naar de opslag (via een buitengalerij) en de banken, bedden of stoelen mogen niet in de weg staan, etc.
Als de renovatie klaar is moeten alle spullen weer uit de opslag terug in het huis. En dan begint het pas. Er moet worden schoongemaakt, opnieuw behangen en/of vloerbedekking gelegd en alles – tot en met de radio/tv/wifi en computer- moet opnieuw worden aangesloten en ingesteld.
Bij deze alleenstaande oudere vrouw die met haar hulpvraag naar ons toe kwam, miste het “gewoonlijke “sociale netwerk (weduwe zonder kinderen) om dit soort klusjes zelf te doen.
ANDERS Den Haag heeft haar met alle bovenstaande aspecten geholpen en zal bij de spoedige oplevering van de gerenoveerde woning ook weer klaarstaan om dat “extra” werk te doen.
Deze hulpvraag behelsde immers alle bovenstaande aspecten.
Een hulpvraag heeft dan ook vaak meerdere invalshoeken en oplossingsrichtingen.
Maar vooral met ons motto willen we ons onderscheiden:
“We helpen u niet alleen met uw verhuizing en met het inrichten van u nieuwe huis, maar wij gaan ook verder met onze maatschappelijke hulp en bieden u als hulpvrager ook met onze sponsoren en vrijwilligers een nieuw “THUIS”. Uw schone lei.
Deze keer was onze sponsor J. Peperkamp Loodgietersbedrijf bereid om de apparatuur voor mevrouw te ontkoppelen en het wederom aan te sluiten.