Broertjes blij met brillen

Dit verhaal gaat over een gezin uit deze omgeving. Vader, moeder en de vier kinderen zijn statushouders. Meneer deed erg zijn best om een eigen zaak van de grond te krijgen. Hij werkte een jaar hard om het bedrijfje rendabel te maken. Helaas bleef door verschillende oorzaken het resultaat negatief. Ook een wisseling van het assortiment mocht niet baten.

Geen geld voor de opticien
Moeder had geen baan maar zorgde voor het huishouden en de kinderen. Deze familie raakte in de schulden. Meneer moest zijn onderneming beëindigen en een uitkering aanvragen bij de Sociale Dienst. Ondanks de voedselbank kwam men nog steeds niet rond. Geld voor eten, de huur en ziektekosten ontbrak. Kortom de situatie was schrijnend. Twee kinderen van onder de tien zijn brildragend met behoorlijk sterke glazen. Deze jongens doen natuurlijk wel eens wilde spelletjes met als gevolg een kapotte bril. Hierdoor ontstond er een probleem om het schoolbord fatsoenlijk te kunnen lezen achter in de klas. De basisverzekering van dit gezin vergoedt helaas geen brillen. Deze dringende hulpvraag om twee nieuwe brillen bereikte ons via de huisbezoeker van Stichting ANDERS in september.

Lieve mensen
Stichting ANDERS ondernam actie en ging op zoek in haar netwerk. Partner Struijk Optiek aan de Veerpromenade in het centrum Papendrecht werd benaderd.  Zij waren zeker bereid om te helpen maar vroegen ons eerst om te checken of er recht was op bijzondere bijstand. Onze huisbezoeker ging hier speciaal voor naar het gemeentehuis maar er bleek geen recht op een dergelijke ondersteuning te zijn. Daarna volgden er meerdere afspraken bij Struijk Optiek. Eerst mochten de jongens een bril uitzoeken. Later kwamen zij terug om te passen. Tenslotte ging mamma mee bij het ophalen van de brillen. Moeder was werkelijk heel blij en dankbaar. Zij gaf deze optiek twee doosjes heerlijk zoete baklava als dank voor de goede zorgen. De twee broertjes waren zo opgetogen dat ze in de spiegels bleven kijken met hun nieuwe stoere brillen. Moeder uitte haar dankbaarheid:  “Ik wil nooit meer weg uit Papendrecht want er wonen zulke lieve mensen. We zijn heel prettig geholpen door Struijk Optiek met goede adviezen en men nam de tijd”.

Bijzonder
Na al deze goede zorgen wordt er gezocht naar een tegenprestatie. De huisbezoeker gaat opties voor een haalbare Pay It Forward bespreken met de hulpvrager. Opnieuw kwam er een bijzondere hulpverlening tot stand waar bijzondere bijstand niet lukte. Voor deze boertjes is het schoolbord lezen geen struikelblok meer.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

De foto’s zijn gemaakt door Struijk Optiek

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!