Bloemist fleurt buurtbewoner op zonder bloemen

Twintig jaar geleden ontvluchtte een man zijn geboorteland Somalië. Hij kwam vervolgens naar Nederland. Intussen heeft meneer 95% van zijn gezichtsvermogen verloren. Hij gaat dus bijna blind door het leven terwijl hij alleen woont in een appartement in Hendrik Ido Ambacht. Meneer is toch zeer zelfstandig. Hij zorgt zelf voor zijn eten en doet de huishouding. Hij leeft van een uitkering en heeft geen sociaal netwerk of familie hier. Toch werd zijn huis langzamer steeds voller want in de loop der tijd kwamen er alleen maar spulletjes bij. Hou dan maar eens je huis overzichtelijk terwijl je vrijwel niets kan zien en geen vervoersmiddelen hebt.

Wie voert mijn oude spullen af?
De volgende hulpvraag bereikte Stichting ANDERS: “Wie voert deze zware spullen van meneer af naar de gemeente zoals; twee oude televisies, een stoel, een tafel en een schrijfmachine?” Deze oproep kwam binnen bij ons via het Sociaal Wijkteam.  Stichting ANDERS ging daarna op huisbezoek. Men zag in dat deze spullen inderdaad niet tilbaar waren voor meneer, HVC inzetten was daarom voor hem geen optie. Het was mooi om te zien dat de hulpvrager ondanks alles een positieve kijk op het leven heeft.

Aansluitend benaderde onze stichting Partner Bonne Fleur Bloemisterij uit Hendrik Ido Ambacht. Toen ging het vlug. Directeur Wilfred Ruitenberg heeft nog zelfde dag bij meneer langs alles ingeladen en afgevoerd met zijn bedrijfsbus. Deze partner heeft zich op sociale wijze snel ingezet voor een omwonende in de buurt die dit hard nodig had.

Geven maakt buurt rijk
Meneer is heel blij met deze snelle en prettige oplossing. Het is fijn dat hij ondanks zijn visuele handicap zelfstandig kan blijven wonen. Met af en toe een beetje hulp natuurlijk. Juist voor dit beetje hulp waar het elders niet lukt staat Stichting ANDERS. De inzet van partner Bonne Fleur voor deze buurt verdient absoluut een bloemetje!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!