Baan op de tocht door gebrek aan veilige schoenen

In Nederland is ontzettend veel goed geregeld. Maar ook vallen in Nederland mensen tussen wal en schip. Omstandigheden waar we allemaal van denken “dat moet toch niet kunnen in dit land!”. Zo ook in de volgende situatie.

Gezocht: veilige schoenen
Meneer heeft een baan in de wegenbouw. Zwaar werk waar natuurlijk veilige kleding waaronder veiligheidsschoenen een vereiste zijn. Het gezin staat onder bewind waardoor ze niet hun eigen financiën kunnen beheren. Meneer zijn veiligheidsschoenen waren kapot en versleten, en daardoor niet meer veilig. Nieuwe schoenen kon meneer zelf niet betalen en de bewindvoerder weigerde om mee te werken. De situatie was alleen zo ernstig geworden dat zijn werkgever liet weten dat hij na het weekend niet meer op zijn werk hoefde te verschijnen als hij geen nieuwe schoenen zou hebben.

Probleem zonder oplossing
Ik weet wat je denkt: “kan die werkgever dan niet gewoon voor schoenen zorgen als hij die nodig heeft voor zijn werk”. Jazeker. Dat deed de werkgever ook door als onderdeel van het salaris een extra vergoeding uit te keren voor werkkleding richting al het personeel. Maar omdat meneer een loonbeslag heeft blijft er niets meer over dan het standaard leefgeld dat aan het gezin wordt uitgekeerd. Een heel serieus probleem waar ook de thuisbegeleiding van het Leger des Heils geen raad mee wist.

46 maten aan ondersteuning
Gelukkig ontvingen wij de hulpvraag en belden we meteen onze partner VandeGrijp uit Papendrecht. Dit bedrijf werkt ook dagelijks met grote zware metalen materialen en is bekend met de veiligheidseisen. Ze hadden schoenen klaar staan voor meneer die direct opgehaald konden worden. Zelfs meneer zijn schoenmaat 46 was geen probleem!

De begeleidster, Amanda van Dam, van het Leger des Heils ging langs bij het bedrijf om de schoenen in ontvangst te nemen. Zie onderstaande foto. Een prachtige en concrete ondersteuning waarin een ondernemer in de bres springt voor een kwetsbare bewoner.

Wist jij dat je tegenwoordig ook je verjaardag ANDERS kunt vieren? Meld jezelf aan en zet rond je verjaardag iemand in kwetsbare omstandigheden in het zonnetje!
Klik hier om ook jouw verjaardag ANDERS te vieren!