We hebben een casus die wel wat van jullie magie kan gebruiken”, zo begon het contact met het Sociaal team van de gemeente Amstelveen over deze hulpvraag. Ondanks dat we bij ANDERS geen goochelaars zijn, klopten ze toch bij ons aan. Wij maken verbindingen tussen hulpvragers en betrokken ondernemers, niet veel ingewikkelder dan dat. Wel hebben we toegang tot een groot netwerk van ondernemers die bereid zijn om hun product, dienst of talent beschikbaar te stellen. Dat zijn er in Amstelland nu ruim 50.

Voor de betreffende casus werden handige mannen gezocht om een doorbraak te creëren in een gezinssituatie in Amstelveen. Waar een groot gezin in een klein huis woont. Één van de zonen  is mentaal kwetsbaar en hierdoor gevoelig voor prikkels. Daardoor heeft hij behoefte aan een plek in huis om zich terug te kunnen trekken wanneer hij overprikkelt dreigt te raken. Echter beschikt de kleine woning niet over zo’n plek. Het Sociaal team is daarom op zoek gegaan naar een oplossing en vond die in het plaatsen van een tuinhuisje om extra ruimte te creëren voor het gezin.

Het tuinhuisje werd met behulp van het doorbraakbudget van de gemeente aangeschaft en de toestemming van de buren en de woningbouwvereniging werd geregeld. De gemeente kijkt graag samen met haar partners naar een duurzame oplossing en maakt hierbij gebruik van maatschappelijke projecten. Er werd dus bij ANDERS aangeklopt; of wij bekwame handen beschikbaar hadden om het tuinhuisje in elkaar te zetten en te plaatsen? En of het misschien ook mogelijk was deze te voorzien van elektra?

De urgentie was duidelijk, de hulpvraag ook. Slechts één telefoontje was nodig om The Bright Shine bereid te hebben gevonden om het tuinhuisje te gaan bouwen. “Bestel maar, zodra het binnen is plannen we het in”.  Nog één mail was nodig om P. Hoekwater B.V. te vragen of ze de elektra konden verzorgen: “Akkoord, zet maar in werking” was de directe reactie. We konden aan de slag.

Helaas bleek de praktijk iets weerbarstiger en kwam de ‘Wet van Murphy’ om de hoek kijken. Alles wat tegen kon zitten, zat tegen. De ondergrond bleek onvoldoende waterpas, een storm deed het tuinhuisje halverwege de bouw weer instorten, onderdelen bleken tekort te komen en de levering daarvan liet op zich wachten. Maar uiteindelijk kwam het goed. Door volharding van alle betrokkenen en de inzet van medewerkers in weekend en avonden.

Het tuinhuisje werd gebouwd, voorzien van elektra en als finishing touch werd ook een vloer geplaatst. Officetrader leverde tapijttegels, die The Bright Shine op hun beurt ook kon plaatsen. Een prachtige samenwerking van betrokken en gemotiveerde ondernemers om de hulpvraag tot een succes te maken.

Het heeft meer uren en tijd gekost dan vooraf ingeschat, maar het resultaat mag er zijn. Een tuinhuis, inclusief vloer, tapijt én elektra! De dank van de familie is groot en brengt eindelijk wat verlichting na een roerige periode. En wat de vele inzet van onze partners betreft: “Wie goed doet, goed ontmoet. En laat je het weten als we weer wat voor ANDERS kunnen betekenen?”, aldus Léon van The Bright shine.