Pay It Forward

Pay it forward is een uiting van een goede daad aan anderen in plaats van aan de oorspronkelijke weldoener. Je geeft de goede daad die aan jou is gedaan dus door aan anderen die jouw hulp goed kunnen gebruiken. Zo ontstaat er een beweging van goede daden en maken we met elkaar de wereld iets mooier.

Stichting ANDERS daagt ondernemers uit voor goede daden. Tegelijkertijd willen we de ontvangers van de goede daad uitdagen voor een goede daad aan een ander. De bereidheid voor een Pay It Forward namens de ontvanger van de ondersteuning, is één van de criteria voor het opstarten van een ANDERS hulpvraag.

Het doen van een Pay It Forward houdt in:

Een goede onbaatzuchtige daad richting een (on)bekende die jij zelf bedenkt! Hier een paar voorbeelden om je een idee te geven:

• Het verwijderen van onkruid in de tuin van een buurman die dit zelf niet meer kan
  • Een hond uitlaten voor een iemand
  • Collecteren voor een goed doel
  • Iemand helpen bij zijn administratie die hier zelf te weinig ervaring in heeft
  • Vrijwilligerswerk op de school van je kinderen
  • Koken voor iemand in de straat die ziek is
  • Alles is mogelijk. We laten dit graag over aan jouw creativiteit!

Het principe van Pay It Forward is van origine ontstaan n.a.v. een boek van Catherine Ryan Hyde. Lees er hier meer over. Er bestaat ook een Pay It Forward film. Kijk hieronder de trailer van deze inspirerende film.