Hoe werkt het?

Stichting ANDERS is de brug tussen mensen die willen helpen en mensen die hulp nodig hebben.

Hier een kort stappenplan van hoe een project tot stand kan komen en hoe dit kan verlopen.

1. Aanvrager van een hulpvraag komt in contact met stichting ANDERS
Via website | bellen | mail | sociale media | maatschappelijke organisatie | via-via.

2. Hulpvrager vult aanvraagformulier in en deze komt binnen bij de stichting.

3. Op basis van de criteria wordt beoordeeld of de hulpvraag in behandeling kan worden genomen.

4. Er vind telefonisch of persoonlijk contact plaats tussen stichting ANDERS en de hulpvrager om de situatie beter te begrijpen.

5. Stichting ANDERS zoekt in haar partner bestand naar mogelijke match met een partner(ondernemer) die passende ondersteuning kan bieden.

Passende partner in netwerk aanwezig
– Stichting ANDERS neemt contact op met de partner om de hulpvraag voor te leggen.

Geen passende partner in netwerk aanwezig
– Stichting ANDERS zoekt naar nieuwe partners die bij deze specifieke situatie kunnen en willen ondersteunen.

6. ANDERS brengt hulpvrager en partner met elkaar in contact. Beiden gaan akkoord met de onderling vastgestelde afspraken. Een project gaat van start!

7. ANDERS informeert tijdens het project bij zowel de hulpvrager als de partner naar de voortgang en tevredenheid.

8. De hulpvrager wordt uitgedaagd voor een PAY IT FORWARD

9. Waar mogelijk wordt er een verslag op de website geplaatst. Via deze mooie en eerlijke verhalen inspireren we anderen om ook in beweging te komen.

Een aantal voorbeelden

Hier vind je een aantal voorbeelden van projecten die we de afgelopen periode met succes hebben mogen afronden.
We hopen dat het je een beeld geeft van het werk van ANDERS en dat het je mogelijk inspireert om een hulpvraag in te dienen.

1.

Aanvrager: Asielzoekerscentrum ‘s-Gravendeel
Partner: Zipp Mode Papendrecht
Beschrijving: De winkelier in Papendrecht was bereid te reageren op de hulpvraag van het asielzoekerscentrum in ‘s-Gravendeel. Er werden ongeveer 150 nieuwe spijkerbroeken beschikbaar gesteld voor kledingpakketten van de nieuwe bewoners. Lees hier meer over dit project.

2.

Aanvrager: Leger des Heils Rotterdam
Partner: King Laminaat
Beschrijving: Een cliënt van het Leger des Heils mocht zelfstandig wonen maar was niet in staat om de woning met eigen financiële middelen leefbaar te maken. Er werd een aanvraag gedaan voor een vloer in de woning. King laminaat in Delft werd uitgedaagd en besloot om een restpartij beschikbaar te stellen aan de cliënt.

3.

Aanvrager: Voor Ouders Door Ouders
Partner: Jurist Nathalie van Goor
Beschrijving: Deze organisatie Voor Ouders Door Ouders ondersteunt vrijwillig gezinnen die met jeugdzorg te maken hebben. Deze organisatie zocht juridisch advies met betrekking tot geheimhouding. Partner van stichting ANDERS Nathalie van Goor bood de organisatie het juiste advies en documenten.

4.

Aanvrager: Voedselbank Papendrecht
Partner: Schoenenwinkel Hip Hop & Go
Beschrijving: Er kwam een hulpvraag binnen voor kinderschoenen. Te vaak moeten ouders door een berg niet goed passende tweedehands schoenen graven voor hun kinderen. Een schoenenwinkel in Dordrecht was bereid om een aantal gezinnen langs te laten komen voor een passende schoen voor hun kinderen. Lees hier meer over dit project.

5.

Aanvrager: Leger des Heils Dordrecht
Partner: Woonwinkel van Gemert
Beschrijving: De cliëntenbegeleider was voor een kind van een alleenstaande moeder op zoek naar een partij die een kinderkamer wilde opknappen. De kamer was nu een kaal hok. Een kinderkamer zou zelf een uithuisplaatsing kunnen voorkomen in deze problematische situatie. Een ondernemer in Dordrecht besloot om in 1 dag een mooie kinderkamer af te leveren. Lees hier meer over dit project: